Help!? Ik wil solliciteren maar ik heb nog nooit een cv gemaakt. Geen zorgen, wij leggen jou in deze blog uit hoe je een pakkend cv schrijft en wat je beter wel en beter niet moet doen. 

Hoe maak ik een cv?
Een vraag die vaak wordt gesteld is: hoe maak ik een cv? Een logische vraag ook, want hoe vaak schrijf je nou eigenlijk een cv en wat maakt een cv een goed cv? Wij bij JobIndustries geven je hier antwoord op en helpen jou om een correct cv op te stellen.

Wat is een cv?

Cv staat voor curriculum vitae, een persoonlijk document met een overzicht van jouw NAW-gegevens, werkervaring, genoten opleidingen, stages, cursussen, vrijwilligerswerk en nevenactiviteiten.

Waarom maak je een cv?

Een cv geeft een (potentiële) werkgever een indruk van wie jij bent, wat je doet en wat je hebt gedaan tot op heden. Het is een overzichtelijk document waar een eerste indruk van kan worden opgedaan. Een cv is altijd handig om te hebben en graag geven we je alle tips en tricks om deze op te stellen.

Hoe begin je?

Het is belangrijk om overzicht te creëren. Dit doe je door jouw cv onder te verdelen in kopjes. De meest gebruikelijke volgorde is als volgt:

1. Persoonlijke gegevens
2. Opleidingen
3. Werkervaring
4. Nevenactiviteiten
5. Vaardigheden en competenties
6. Referenties

Hieronder een voorbeeld cv:





Belangrijke tips:

  •  Begin altijd met je meest recente opleiding/werkervaring en werk vanuit daar naar beneden;
  • Je begint met de functietitel en zet daaronder de bedrijfsnaam;
  • Vul altijd de jaartallen in bij de opleiding/werkervaring, dit creëert overzicht en duidelijkheid voor de lezer;
  • Beschrijf bij je werkervaring welke werkzaamheden je hier hebt verricht;
  •  Houd het kort en bondig;
  • Zet altijd een foto op je cv, zo krijgt de lezer direct een indruk;
  • Wees eerlijk over wat je hebt gedaan;
  • Je kan ervoor kiezen om een link naar je LinkedIn profiel te plaatsen. Kies er niet voor om door te linken naar je Facebook, Instagram of TikTok gezien deze privéprofielen zijn en LinkedIn voor zakelijke doeleinden is.
  • Een referentie opgeven is altijd een goed idee. Het is belangrijk dat je hiervoor toestemming hebt van het bedrijf, jouw contactpersoon benoemd en het telefoonnummer benoemd;
  • Schrijf niet: 2002 – 2012: Diverse bedrijven. Het is belangrijk dit uit elkaar te halen en per jaartal aan te geven waar je hebt gewerkt.

Ben je begonnen met het maken van een cv maar kom je er niet uit? Geen probleem! Doe ons gerust een berichtje en wij kijken ernaar. We helpen je graag met de puntjes op de 'i' en wie weet scoor jij daarna binnen no time jouw droombaan! 

Bekijk het hele aanbod met vacatures hier: Vacatures zoeken | Alle vacatures - Jobindustries

& bekijk onze laatste TikTok met daarin een aantal tips voor jouw cv: https://www.tiktok.com/@jobind...